Vegansk koldskål

Den danske sommer kan deles op i to slags vejr: Koldskål-, is- og grill-vejr og regnvejr. Er det koldskålsvejr er de industrielle udgaver som regel udsolgt fra supermarkederne hurtigere end man kan sige kammerjunker. Jeg er kæmpe koldskålsfan, men vil også helst lave det selv. Det tager under fem minutter at bikse sammen og smager så meget bedre.

Efter jeg stoppede med at drikke mælk for to år siden, har jeg nærmest ikke indtaget koldskål, og det er jo en stor fejl. Af ukendte årsager havde jeg bildt mig ind, at koldskål død og pine skulle laves på kærnemælk, ymer og æg. Det viser sig, at smagen først og fremmest handler om god vanilje og masser af citronsaft og -skal. Og gerne lidt hyldeblomstsaft, hvis man har det. Jeg synes i hvert fald den veganske version smager noget så herligt.

IMG_3955

Jeg bruger en neutral sojamælk fra Naturli’. Man kan købe økologisk sojayoghurt i helsekosten, men min koldskålstrang var stor, og min lokale Kvickly havde desværre kun en konventionel, hvorfor jeg overgav mig til en ikke-øko. Jeg kan godt lide koldskålen lidt syrlig, så jeg brugte kun 3 spsk agavesirup og 2 spsk hyldeblomstsaft. Sidstnævnte smager ikke meget igennem i de mængder, og man kan sagtens bruge mere – eller udenlade. Jeg elsker bare hyldeblomst!

Når du bruger vaniljestænger, så husk at gemme den “tomme” stang, for de kan bruges i en masse andre ting (koges med marmelade og grød, puttes i kombucha osv. osv.). Jeg gemmer mine vaniljestænger sammen med lidt rørsukker i et glas med låg på, så de både kan holde sig, og man får dejlig vaniljesukker ud af det.

IMG_6607

Til en stor portion skal du bruge:

  • 1 liter sojamælk
  • 750 g sojayoghurt
  • Skal og saft fra 1 1/2 til 2 økologiske citroner
  • Vaniljekorn fra en stang
  • 3-5 spsk agave- eller ahornsirup
  • Evt. 2-3 spsk hyldeblomstsaft

Pisk eller blend hele molevitten og smag til – hellere lave den lidt for syrlig og så smage til med mere sukker. Nyd med frugt, granola (opskrift kommer snart), müsli, kammerjunker eller noget femte. Eller måske det hele – eller bare helt enkel uden dikkedarer.

Vil du have den i en herlig jordbærkoldskåls-version, kan du blende med lidt eller mange jordbær. Jeg blendede en portion (ca 3 dl) med 100 g frosne jordbær, og det er noget så godt!

IMG_6620

Relateret indhold

1 kommentar

  • Besvar
    Glutenfri granola uden sukker | Bærmonster
    22. juni 2016 at 8:01

    […] er blevet kæmpefan af denne granola, både på koldskål, smoothies og sojayoghurt. Måske den også gør sig godt som drys på en […]

  • Skriv en kommentar