Sustainable Sunday: Bæredygtigt mobilselskab?

Jeg købte min første telefon, en Nokia 3210, lige før jeg begyndte i 6. klasse. Den fine telefon med Snake og det hele betalte jeg med mine egne opsparede lommepenge gennem lang tid. Telefonen var låst til mobilselskabet Debitel det første halve år. Et selskab, jeg hurtigt kom til at kalde Debitel Farvel. Det var både dyrt og skruet klassisk sammen med en fast abonnementsordning, hvor man var låst fast som forbruger. Da der var gået et halvt år, skiftede jeg til Telmore, der var nogen af de første (hvis ikke første) selskab uden fast abonnement, og det har jeg haft stort set lige siden. Eneste “utroskab” var, da jeg købte min første og indtil videre eneste smartphone, som var låst til Telia det første halve år. Så skiftede jeg tilbage til Telmore igen, hvor jeg har været indtil for et lille halvt års tid siden.

For et lille halvt år siden slog jeg nemlig op med Telmore. Af flere grunde: Telmore var efter min mening blevet for dyrt, og endnu vigtigere var der kommet et nyt selskab, som arbejdede for et andet formål end alle de andre mobilselskaber, jeg kendte. Et selskab, der går lige ind i debatten om, hvordan vi sikrer os, at de virksomheder, vi betaler penge til, opfører sig ansvarligt.

Virksomheders økonomi er ofte meget svær, hvis ikke umulige at få direkte adgang til som almindelig forbruger. Det er værd at undersøge og presse til transparens så godt vi kan, for vores valg gør en forskel. Jeg tror på den politiske forbruger, for hvorfor skulle salget af fx økologi ellers stige så meget, som de gør i disse år?

De fleste af os har en bank, forsikring, pension, mobilselskab, bredbåndsselskab og så videre. I dag skal det kun handle om en af dem, nemlig mobilselskaber, og bare rolig: Det bliver ikke tør taljournalistik og jeg vil gøre det så kort og konkret som muligt.

Lige nu findes der nemlig ikke mange alternativer til de klassiske mobilselskaber. Call Me laver gode kampagner om at tale ordentligt og trivselsprojekter for unge. Et enkelt selskab i Danmark gør dog mere end det: GreenSpeak. Selvom dette indlæg ikke skal blive en reklame for én virksomhed, er det svært at gøre andet, for lige nu har GreenSpeak nærmest markedet i Danmark for “bæredygtig” mobiltelefoni for sig selv. Afhængig af, hvordan man ser på bæredygtighed, selvfølgelig.

De arbejder med flere principper, som jeg finder meget sympatiske:

  1. Lige løn for alle i virksomheden, hvor ingen kan tjene mere end 30.000 kr. om måneden
  2. Transparens, ærlighed og kommunikation – herunder tilgængelige regnskaber
  3. Ingen binding, opsigelsesperiode o.lign.
  4. De første 100 kroner man bruger som aktiv kunde samt 2/3-dele af overskuddet går til velgørende formål, som kunderne er med til at vælge. Lige nu er det alt fra Økologisk Landsforening til Læger uden grænser, der får støtte fra GreenSpeak. Resten af overskuddet går til at udbrede kendskabet til GreenSpeak, med andre ord reklame for selskabet. Det giver i min optik giver god mening, for det koster penge at promovere sig og skabe det overskud, der giver værdi.

Herfra hatten af for nogen, der tør gå mod strømmen om kæmpe profit! Skal jeg tage de kritiske briller på, er der stadig nogle småting, for GreenSpeak bruger Telenors net, og uden at vide alting om mobilnet, må det kaste nogle penge efter Telenor og det, Telenor arbejder for. Samtidig er GreenSpeak ikke CO2-neutrale. Det kan en hjemmeside fx blive ved at arbejde med dem her. Og nej, det er min blog heller ikke, så jeg kan jo starte med mig selv. Det koster logisk nok penge, så p.t. er det noget, jeg hellere vil overbevise der, hvor jeg har mit webhotel, om, idet jeg endnu ingen penge tjener på bloggen.

UPDATE: Greenspeaks hjemmeside er pr. januar 2017 blevet CO2-neutrale. Hurra for det!

Hvilket mobilselskab har du? Kunne du finde på at skifte?

Vil du se mere fra Bærmonster? Så følg mig på Instagram. Vil du også have at vide med det samme, når der er nye indlæg på Bærmonster? Så følg bloggen på Bloglovin’.

Relateret indhold

0 kommentarer

Skriv en kommentar