Rødbedesmoothie

De sidste mange hverdagsmorgenener har jeg skiftevis sat min blender i gang med enten den grønne eller den røde smoothie. Den grønne kan du finde opskriften på lige her, og den røde med rødbede kommer her.

Det er begge smoothies, der er fulde af grøntsager og dermed giver et godt grøntsagsboost fra morgenstunden, som jeg synes giver god energi. Og så tager det ikke lang tid at smække tingene i blenderen. Har du meget travlt, kan du forberede til flere dage ad gangen, så rødbede, ingefær og citronskal ligger klar i en bøtte i køleskabet, og bananen er klar i fryseren.

Roedbedesmoothie 2

Til en stor portion rødbedesmoothie skal du bruge:

  • 100 g frossen banan (skåret i skiver og frosset)
  • 150-200 g rødbede, skrællet og skåret i mindre stykker, så blenderen kan klare det
  • Ca. 1 cm ingefær
  • Lidt citronskal og evt. lidt citronsaft fra en økologisk citron
  • Evt. en tsk lechitingranulat (fedtstof, der er godt for hjernefunktionen og som giver en god konsistens – men kan sagtens udelades, hvis du ikke har det)
  • 1-2 dl plantemælk. Både cashewnøddemælk, rismælk, sojamælk, havremælk og mandelmælk fungerer godt, synes jeg

Blend alle tingene godt og nyd med det samme. Og top som du lyster. Nogle dage er smoothie genial i en flaske, så man kan have den på farten, andre dage (og ret ofte) går jeg pynteamok, putter min smoothie i en skål og spiser den med ske. På en måde bliver man også mere mæt af at spise den med ske, synes jeg.

Roedbedesmoothie 3

Relateret indhold

0 kommentarer

Skriv en kommentar