Postkort fra Vietnam: Mai Chau og en lille smule Hanoi

I weekenden på min ferie i Vietnam tog jeg til Mai Chau med min studieveninde. Mai Chau er en landsby, der ligger i en dal i Vietnam, knap fire timers kørsel fra Hanoi.

Jeg tør love for, at det blev et rigtig lille weekend-eventyr. 🙂

Indrømmet, jeg er vist blevet lidt for meget fan af panorama-funktionen på min iPhone. Men det er altså lidt sjovt, når et enkelt billede slet ikke viser i nærheden af det hele.

Turen derhen var et eventyr i sig selv, for den bus, vi troede gik 8.30 om morgenen, var gået en time før. Vi fandt derfor en café i Hanoi, der både lavede smoothies, søde kartoffel-fritter og belgiske vafler, som billedet herover og herunder viser. Ren madlykke!

I mellemtiden havde min veninde fundet ud af, at vi kunne tage to forskellige busser til Mai Chau i stedet, så vi tog tilbage til busstationen i udkanten af Hanoi, hvor vi fandt en lokal bus. Da vi skiftede halvvejs, kom vi ind i den vildeste technobus. Det var ret sjovt, for det var med visheden om, at det kun ville vare et par timer, og ikke en hel nat. 🙂

Da vi nåede frem til Mai Chau, kunne vi ikke finde det sted, min veninde havde booket til overnatning, så vi gik rundt (jeg med lidt for meget oppakning) og fulgte de lokales anvisninger. De førte os dog til den vildeste luksus-lodge, som sjovt nok ikke var det, os to studerende havde booket. Men udsigten var god, og poolen så vildt lækker ud.

Til gengæld fik vi hjælp til at finde det sted, vi faktisk havde booket. Men da vi kom frem, var toilettet i stykker, så vi fik tilbudt en gratis overnatning på et homestay tæt på. Held i uheld, siger jeg. Det var det fineste sted midt i dalen.

Efter en dejlig middag på homestayet cyklede vi ud og kiggede på thailandske dansere i nærheden, inden vi gik i seng lige her (billedet herunder) – med myggenet, heldigvis.

Jeg kan næsten ikke huske, hvornår jeg sidst har sovet så godt. Madrasserne var bløde, dynerne med fleece udenpå tykke og rare, og landluften var så ren og frisk. Luften var overraskende kold på den gode måde, når man er vant til, at der er mindst 25 grader også om natten.

Og jeg fik mangosmoothie og pandekager til morgenmad. Og kaffe. Jeg tror ikke, man kan bede om mere.

Næste dag cyklede vi rundt i Mai Chau og rismarkerne om formiddagen, spiste dejlig frokost og tog en bus tilbage til Hanoi.

Mere om Hanoi i næste og sidste rejseindlæg fra Vietnam.