Postkort fra Vietnam: Halong Bay

Efter Bangkok tog jeg et fly til Hanoi onsdag morgen, hvor jeg mødtes med min veninde fra studiet. Mere om Hanoi snart, men først skal det handle om Halong Bay.

Efter at have hørt, at det åbenbart er stedet at besøge, hvis man er i Vietnam, nåede jeg næsten at få FOMO (fear of missing out), hvis jeg ikke kom forbi, haha. Jeg købte en pakkerejse hjemmefra, hvilket kan anbefales, da det er ret besværligt at sørge for det hele selv (transport til Halong, båd, betaling for indgang til grotterne og så videre).

Egentlig er jeg lidt skræmt af konceptet pakkerejser; jeg kan godt lide selv at bestemme min rejse, hvilket også giver større mulighed for at slippe for alt for mange, der ligner mig selv. Aka turister. Turister i store mængder er åbenbart lidt et skrækscenarie, for så bliver det jo ikke autentisk, vel? Det er dybt ironisk, det er jeg udmærket klar over.

Turen til Halong Bay og pakkerejsen var heldigvis ikke en dum beslutning, selvom det var en dyr post på budgettet. For hold nu op, hvor var det smukt! Klipperne ude i vandet blev ved, så langt øjet rakte, så de til sidst bare lignede skygger af hinanden. Der var klippeformationer, der lignede alskens dyr, der var grotter og hemmelige hulrum.

Og heldigvis landede jeg i en båd sammen med nogle søde mennesker: En amerikansk kvinde, der rejste alene, to irere, fem franskmænd, et ældre italiensk ægtepar og et kærestepar fra New Zealand.

Halong Bay ér turistet, andet vil være løgn at sige. Men bådene koordinerer det virkelig godt sammen, så de ikke holder ind ved samme grotte samtidig.

Første dag (torsdag) var vi forbi Sun Tit Cave aka Surprise Cave. Og den var virkelig en overraskelse! Jeg har før set drypstenshuler og lignende, men hold op, hvor var den stor. Der blev ved med at komme flere rum i grotten, der fint kunne have fungeret som kirkerum for virkelig mange mennesker. Under krigen (Amerikakrigen eller Vietnamkrigen, afhængig af, hvor man har haft historie) havde vietnameserne hospital i nogle grotter på land, hvilket giver god mening. Sun Tit Cave havde fantastisk mange forskellige strukturer i sten; det var så fascinerende at se.

Efter grottebesøg sejlede vi rundt i topersoners-kajakker. Det var så smukt, og virkelig en fed oplevelse at kunne sejle tættere på de uendeligt mange klipper og have tid til at fare lidt vild på havet. Jeg sejlede med den amerikanske kvinde. Vi sejlede ind igennem en tunnellignende formation og kom ind en cirkelformet rum inde mellem klipperne, hvor man også kunne sejle rundt. Her levede aber, der var noget så nuttede at se på.

Jeg har desværre ingen billeder fra kajakturen, da jeg ikke havde et vandtæt etui til mit kamera, og derfor synes, det var lidt for risikabelt at tage det med.

Næste dag var vi forbi en strand, hvor der var mulighed for at bade. Og her må jeg indrømme, at jeg var skeptisk turist-type. Eftersom Halong Bay vrimler med både og desværre en del affald, og vandet mildest talt ikke er rent, lod jeg badningen være, og vandrede i stedet op på toppen af klippen (der var turistvenlige trappetrin), hvor udsigten var som billedet herover.

Et lille bevis på, at jeg faktisk var der. 😉

Efter badning var der tid til “cooking class”, hvilket egentlig bare handlede om, at man kunne rulle et par forårsruller, så der var ikke så meget madlavning over det. Vi sejlede tilbage til Halong, fik frokost på båden og tog derefter en bus tilbage til Hanoi, hvor jeg landede fredag 16.30, lige tids nok til at mødes med min studieveninde, der arbejder i Hanoi, igen.

Lidt om turen

Jeg sejlede med Fantasea Cruise, som jeg havde booket gennem Lilys Travel Agency, hvilket min veninde i Hanoi havde anbefalet. Det kostede 102 dollars for to dage og en nat, inklusive mad, overnatning, transport fra Hanoi til Halong og tilbage, entre til grotterne og eksklusive drikkevarer (der er dyre i Vietnam-prisen, men jeg betalte vel 50 kr for to flasker vand og tre øl, så det gik lige 🙂 ).

Jeg kan ikke anbefale at tage med de billigste cruises, man kan få til 50 dollars; de har et virkeligt dårligt rygte, både kvalitetsmæssigt og sikkerhedsmæssigt. Især det sidste er måske ikke så snildt at spare på, når man trods alt er ude på havet.

Hvis du er i Vietnam, så tag til Halong Bay! Ja, der er mange turister, men det er simpelthen så smukt, at det er skørt at lade være – også selvom det er en af de tunge poster på budgettet i en rejse i Sydøstasien.