Overnight oats eller kold grød

IMG_0705webJeg havde tænkt, at det var lidt overvurderet, det der kolde grød. For varm grød er så dejligt. Og varmt. Men efter at have set det snart en milliard steder i blogland (sådan føltes det i hvert fald), ofte i LCHF-versionen med kokosmælk i rigelige mængder, så tænkte jeg, at jeg ville lave min egen version. Jeg kan godt lide kokosmælk, men synes, det kan blive lige rigeligt i så store mængder, så i stedet kom der mælk i, så det nærmer sig en Bircher-müsli i stedet.

Og det var faktisk slet ikke så tosset, selvom det var koldt. Faktisk har jeg lavet det en del gange siden, og er blevet lidt småforfalden til den nemme grød, der i den grad passer sig selv.

Til en person skal du bruge:

  • 1 dl gryn efter eget valg (jeg bruger havregryn eller en blanding af havre- og ruggryn)
  • 1 spsk chiafrø (de giver en ekstra cremet konsistens, men andre frø kan selvfølgelig også bruges eller helt udelades. Chiafrø vinder dog stort på indholdet af sunde og gode sager)
  • 1 dl mælk
  • Evt.: Lidt kanel, lidt vaniljepulver (altså ren vanilje, ikke det med sukker i)
  • Næste dage: 1-2 spsk skyr, yoghurt eller A38 samt topping efter lyst

Bland gryn, chiafrø, mælk og evt. kanel og vanilje i en skål og stil det tildækket på køl natten over. Næste morgen rører du lidt skyr, A38 eller andet i grøden og topper det med lige, hvad du lyster. Banan, æble, pære og bær hitter her i huset, ligesom rosiner og andet tørret frugt, hakkede nødder, kokosmel eller kokosflader også er dejligt.

Relateret indhold

1 kommentar

  • Besvar
    Chiagrød a la pina colada | Bærmonster
    19. februar 2016 at 15:46

    […] har ligesom overnightoats floreret længe rundt i blogland. Da jeg forleden stod med en halv dåse kokosmælk i overskud, var […]

  • Skriv en kommentar