Morgengrød og noget om morgenmad

IMG_1097webJeg kan lige så godt sige det, som det er: Når det kommer til morgenmad, er jeg væsentlig mindre eksperimenterende end med meget andet mad. Både fordi jeg er tilpas nok B-menneske til at køre den på rutinen om morgenen, men også fordi jeg holder utrolig meget af havregryn med mælk, rosiner og banan og ligeså holder af A38 med hjemmelavet müsli og frugt. Og kaffe til, men til hverdag drikker jeg først kaffe, når jeg kommer på arbejde.

I weekenden sker der dog lidt mere; der laver jeg gerne store pandekager, bananpandekager, smoothie med bær eller mango, friskpresset appelsinjuice eller nybagte koldhævede boller. Jeg skal vist også snart blive lidt mere kreativ på frugtfronten til morgenmad, kan jeg godt se. Det er lige som om, at bananerne går igen ret ofte, men af en eller anden grund er jeg bare ret vild med bananer til morgenmad. På den front kan jeg vist også eksperimentere lidt mere.

Nu prøver jeg noget for mig rimelig nyt, og det er at blive bedre til at lave en god grød. Forleden fandt jeg en pose trekornsflager fra Urtekram, der er som skabt til grød. De består af ruggryn, enkorn, havregryn og lidt hybenpulver.

Jeg blandede lidt kanel, en halv banan, en anelse kokosmel og en knivspids salt i 60 g trekornsflager og vand, til det passede. Når det kommer til grød, er en mikroovn en ret god opfindelse, for den passer næsten sig selv, og det tager ingen tid at lave. Den fik vel 2×2 minutter, hvor jeg rørte i den efter to minutter.

På toppen kom den anden halve banan, en god sjat af min mors æblesirup (der er meget lidt sukker i, så der skal en del til, hvis grøden ikke skal være alt for tør) og lidt kokosmel.

Man kan også toppe med skyr, hakkede nødder og friske bær eller æbler, pærer, friske figner – you name it. Grød har mange muligheder, selvom havregryn med mælk nu ikke er at kimse ad.

Relateret indhold

0 kommentarer

Skriv en kommentar