Mine vandkefir-favoritter

IMG_3082_2Siden jeg gik i gang med vandkefir (og delt ud af vandkefirgrynene til alle i min nærhed), har jeg testet en del forskellige smagsvarianter.

Du kan læse meget mere om, hvordan du laver vandkefir, og hvad det er for en fidus, lige her. Husk at bruge økologisk frugt/bær, da sprøjterester kan ødelægge vandkefiren. Husk ligeledes at skolde dem, da svampesporer heller ikke er så godt.

Her får du en lille oversigt, der forhåbentlig kan inspirere, hvis du har lyst til at lege med den finurlige, sunde drik:

Appelsin: Jeg har prøvet med appelsinskal både i første og anden fermentering (skal fra en hel appelsin til en liter). Jeg synes, det fungerer bedst med appelsinskal (økologisk, naturligvis) i anden fermentering, hvilket giver en skøn appelsinagtig sodavand. Jeg tror også, det er godt med hele appelsinskiver i.

Blåbær: Ca. 15 bær til en liter (anden fermentering). Selvom jeg har brugt økologiske blåbær fra Änglemärk, der er ægte blåbær, synes jeg ikke, det giver så meget smag. Men farven er skøn.

Havtorn: Ca. 15-20 bær til en liter (anden fermentering). Smager lidt syrligt og rart, som havtorn gør. Det kræver, at man har plukket en sjat havtorn og gemt på frost, for de er ret umulige at skaffe i butikkerne.

Hindbær: 6-10 bær til en liter (anden fermentering). Bliver så fint og lyserødt og danner en masse brus. En af mine favoritter.

Ingefær: Jeg tilføjer et par centimeter ingefær i første fermentering til en liter, hvilket giver en skøn, ginger-beer-agtig drik. En af mine storfavoritter og den, jeg laver for det meste.

Jordbær: 5-7 hele bær til en liter (anden fermentering). Danner vildt meget brus og smager noget så skønt.

Næste projekt må være en med mango og en med æbler. Hvis du har gode forslag til, hvad jeg skal teste, tager jeg imod gode idéer med kyshånd.IMG_2820

Relateret indhold

5 kommentarer

  • Besvar
    Nina Larsen
    18. september 2017 at 22:41

    Ved du om Kombucha er sundere ? og om sukker indholdet i kefir er helt væk

    • Besvar
      Marianne Luna
      19. september 2017 at 17:42

      Hej Nina
      Der vil altid være en lille rest sukker, både i kefir og kombucha, men jo længere man lader det stå, jo mere sukker æder gærcellerne – hvilket også gør drikken mere sur.
      Hvorvidt kefir eller kombucha er sundest vil jeg ikke dømme, for de kan nogle forskellige ting. Personligt laver jeg kun kombucha nu, også fordi jeg bedre kan lide smagen og de lidt blidere bobler, end de lidt ‘hårde’ bobler, jeg fik i min vandkefir.

  • Besvar
    Dorthe Jørgensen
    20. juni 2017 at 22:17

    Lader du bærene blive i uanset hvor lang tid der går før du drikker det? Det bliver ikke dårligt på et tidspunkt? Hvordan får man bærene op af de smalhalsede flasker hvis man vil have dem op efter f2?

    • Besvar
      Marianne Luna
      21. juni 2017 at 8:56

      Hej Dorthe

      Jeg plejer faktisk bare at lade bærrene ligge i, har endnu ikke oplevet dem blive dårlige. Jeg sier dem bare fra inden jeg drikker det. Laver dog ikke vandkefir længere, men kombucha – det er dog lidt samme idé. 🙂

  • Besvar
    Lena Duvig
    11. april 2017 at 19:41

    Hyldeblomst (saft) citron og ingefær sammen, det er rigtigt lækkert, og granatæbler, her bruger jeg både granatæble saft og frisk.

  • Skriv en kommentar