Koldingfjord

IMG_1093webFor efterhånden en rum tid siden havde mine søde forældre inviteret på weekendophold på Hotel Koldingfjord. I mellemtiden gik min tid med alt muligt andet dejligt, så jeg glemte nær at skrive om opholdet. Eller i hvert fald maden, for den fortjener altså et par ord med på vejen.

Koldingfjord er et gammelt sanatorium for børn med tuberkulose, der siden er blevet bygget om til hotel, som primært bliver brugt til konferencer. Derfor kan man – hvis man er medlem af de rigtige fagforeninger og sådan – engang imellem få et ophold til færre penge end ellers, da de gerne vil have fulde huse også i weekenderne. Hotellet ligger lige ned til fjorden, og der er den fineste udsigt, når man sidder og spiser morgenmad eller middagsmad i restauranten.

Dengang Koldingfjord var sanatorium, var konceptet lys, luft og renlighed, så de tuberkuloseramte børn blev placeret i liggestole ud til fjorden, så de kunne få masser af sol og luft, langt væk fra de ofte trange baggårde, de kom fra. Det er værd at tage en lille tur rundt i hotellet og læse dets historie, for det er også en fortælling om, hvordan børn kunne blive fjernet fra deres forældre i over et år, hvis de var syge, og hvordan vi så på sygdom og behandling af selvsamme tidligere.

Fredag var vi forbi Koldinghus, mens lørdag bød på tur på Trapholt og Sygeplejemuseet. Jeg har underligt nok aldrig været nogle af stederne før, så det var rigtig fint at se nogle af de store turistattraktioner i byen. Især Trapholt er et besøg værd med alle deres designmøbler, brugskunst og andet godt – og en ret så fabelagtig museumsbutik (der kan være dyr at gå ind i).

Tilbage til maden.

Vi spiste i Kolding fredag aften, mens lørdag stod på middag på hotellets café, der nu var noget mere restaurant-agtig, men de havde så også en restaurant.

Jeg bestilte selv dagens vegetarret, der var noget a la en bygotto med rigeligt fløde og æggeblommer. Virkelig mumset comfort food.

Til dessert fik vi nok verdens største omgang brownie:

IMG_1094webDer er ikke noget at sammenligne med, men vi fik nok dobbelt så meget, som jeg havde forventet. Mængden til trods, så var kvaliteten stadig god, og for en dessertelsker som jeg, så er der absolut ingen klage at hente.

Hotellets brunch var absolut heller ikke en dårlig ven om morgenen. Der var brød, kage, frugt, yoghurt, pandekager, æg og bacon, laks, hjemmelavet nutella og andet godt.

IMG_1078webBare se ovenfor. Og nedenfor. IMG_1079web

Med andre ord kan ovenstående koncept anbefales. Især, hvis man er så heldig, at man kan finde en hotelovernatning til nedsat pris.