Glutenfri granola uden sukker

Jeg er blevet kæmpefan af denne granola, både på koldskål, smoothies og sojayoghurt. Måske den også gør sig godt som drys på en sommersalat?

Den gode Vanløseblues har givet mig idéen lige her, men jeg har ændret så meget i hendes opskrift, at min version kommer her.I stedet for raffineret sukker og olie bruger jeg råvarer, hvor alle næringsstofferne stadig er der, nemlig en blanding af dadler og tahin, der giver den lækre smag og sprøde granola.

Til en stor portion skal du bruge:

  • 2,5 dl bløde dadler uden sten – jeg bruger de iranske
  • 1 dl tahin
  • Lidt vand, ca. 1 dl
  • 2-3 tsk kanel (jeg elsker kanel, så bruger gerne 3 store tsk)
  • 1 tsk kardemomme
  • 1/4 til 1/2 tsk Himalayasalt
  • I alt 12 dl gryn, nødder og kerner efter behag: Sidst brugte jeg 8-9 dl boghvedekerner (de bliver super lækre ristede) og 3-4 dl kerner og nødder – sesamfrø, solsikkekerner, hørfrø, græskarkerner og cashewnødder. Hele gryn (havregryn, boghvedegryn eller hvad du lyster) dur også rigtig godt
  • Evt. hampefrø eller tørret frugt, som tilsættes efter bagning

Tænd ovnen på 140-150 grader varmluft.

Bland dadler, tahin og vand i en blender eller foodprocessor. Blend, til det er en god lind masse – tilsæt evt. mere vand undervejs. Smag til med kanel, kardemomme og salt – massen må godt være lidt krydret, da den skal blandes med resten.

Hæld alle gryn, kerner og nødder op i en skål. Fordel tahin-daddelmassen ud over det hele og bland godt. Det er nemmest med hænderne. Fordel massen på to bageplader med bagepapir under, så den er spredt godt ud.

Sæt massen i den 140-150 grader varme ovn. Giv det 30 minutter, rør rundt i massen, og vurdér, hvor meget mere det skal have. Jeg plejer at give min cirka 50 minutter, men lidt lufttørring efter ovnen giver også det sidste. Tag granolaen ud af ovnen og køl den af. Opbevar den i tætsluttende glas og nyd på alt fra koldskål til smoothiebowls.

IMG_3951

Relateret indhold

1 kommentar

  • Besvar
    Opskrift: Grøn smoothiebowl med broccoli | Bærmonster
    17. juli 2016 at 8:08

    […] det hele og top med alt, hvad du lyster. Fx havregryn, granola, chiafrø, bipollen, hampefrø, morbær, kokosflager og andet helselir. Eller top med frugt, […]

  • Skriv en kommentar