Forsinket postkort fra Tiruvannamalai i Indien

Indien tiruvannamalai udsigt bjerg baermonster

Sidste forsinkede postkort fra min rejse i Indien er endelig landet i Danmark. Sådan kan det ske med lidt forsinkelse, når både uden- og indenlandske postvæsener ikke er de hurtigste knallerter på havnen. Denne gang er postkortet fra min sidste destination i Sydindien, den hellige by Tiruvannamalai.

Tiruvannamalai ligger tæt på østkysten i Sydindien. Det er en tempelby med et helligt bjerg, og en af Tamil Nadus helligste destinationer. Det betyder både hellige indiske mænd, et enormt tempel og søgende vesterlændinge på jagt efter noget større.

De fleste vesterlændinge, man støder på i Tiruvannamalai er der på grund af byens spiritualitet, som de søger i ashrammerne, særligt det store Sri Ramana Ashram, der ligger ved foden af det hellige bjerg, Mt Arunachala.

På billedet øverst i indlægget kan du se udsigten halvvejs oppe fra bjerget. Den store firkant Arunachaleswar templet, der er 10 hektar og et af de største i Indien.

Jeg ankom til Tiruvannamalai en torsdag, og tog til Chennai og så tilbage til Danmark om søndagen, så jeg havde to hele dage og to halve dage i byen.

Byen tog mig med storm. Både skønheden, den spirituelle vibe, menneskerne og stedet generelt. Det er helt sikkert en by, jeg må besøge igen.

Mt Arunachala

Man kan se det hellige bjerg rundt i byen, og det er værd at tage en tur derop. Både for udsigten, stilheden og aberne som billedet ovenfor. Jeg gik derop med en anden kl. 5.30 om morgenen, mens det stadig var dunkelt, så vi så solen stå op halvvejs på bjerget. Det var så smukt! Jeg kom dog ikke meget mere op en halvvejs, for derefter blev “vejen” til ren, stejl klippe, og jeg var bare gået derop i et par Teva-sandaler. Vil man helt til toppen, vil jeg anbefale 2 liter vand, snacks og nogle gode vandresko, hvor man godt kan gå på stejle klipper. Og nok ikke for meget højdeskræk. 😉
Indien tiruvannamalai tempel stillads baermonster Indien tiruvannamalai tempel stillads 3 baermonsterIndien tiruvannamalai tempel stillads 2 baermonster

Aruchanaleswar Temple

Der var gang byggeriet på Aruchanaleswar templet, da jeg en gik derhen for at besøge det. På lidt andre stilladser og med en lidt anden sikkerhed, end jeg har oplevet i Danmark.

Indien tiruvannamalai tempel baermonster

Templet gemte også på noget, der lignede forlystelser. Og ditto brahminer (den øverste kaste i Indien, og de eneste, der må blive præster) i enorme mængder – der var nok kommet 20-25 turistbusser til templet kun med brahminer i. Ved at spørge lidt rundt omkring fandt jeg ud af, at Tiruvannamalai er et af de steder, brahminerne skal besøge.

Indien tiruvannamalai sri ramama baermonster

Sri Ramana Ashram

Sri Ramana sad og mediterede i mange år i en grotte halvvejs oppe på Mt Arunachala. Ashrammet opkaldt efter ham er byens største, og værd at besøge, særligt til pujas, den hinduiske rituelle tilbedelse, som brahminerne står for – se billedet herunder.

Det var ret fascinerende – nærmest lidt hypnotiserende – at høre brahmin-drengene chante i flok.

Hellige mænd og hellige køer

En hellig by tiltrækker mange hellige mænd. Manden til venstre så jeg sidde på den anden side af Sri Ramana Ashram alle de dage, jeg var i byen, så til sidst måtte jeg spørge, om jeg ikke måtte tage et billede af ham.

Som andre steder i Indien får køerne lov at vandre mere frit end i det lukkede danske landbrug. Til venstre kan man lige ane bjerget i baggrunden.

Hver morgen kunne man se kvinder vaske fortrappen og fortovet foran deres hus, og derefter tegne de fineste malaer foran indgangen til huset.

Mad i Tiruvannamalai

Jeg spiste virkelig godt i Tiruvannamalai. Både billige og hammerlækre dosaer i ashrammet lige ved siden af Sri Ramana og helse-vegetarretter som denne scramled tofu på Dreaming Tree. Dreaming Tree var den hyggeligste café, og perfekt sted at sidde og drikke te og bare nyde.

Mere mad fra Dreaming Tree. 🙂

Til at slutte på får du et par billeder mere fra den smukke, fascinerende, spirituelle by. Af hellige mænd i orange, søde børn og andet godt.

Vil du læse mere om fantastiske Indien? Så kan du finde resten af mine indlæg her:

Jeg rejste til Indien

Om at tage en yogalæreruddannelse i Indien

Forsinket postkort fra Varkala i Kerala i Sydindien

Om at rejse alene kvinde i Indien og et forsinket postkort fra Mysore og Pondicherry

Vil du se mere fra Bærmonster? Så følg mig på Instagram. Vil du også have at vide med det samme, når der er nye indlæg på Bærmonster? Så følg bloggen på Bloglovin’ eller på Facebook.