Fermenteringsflippet

IMG_3220Jeg indrømmer det gerne: Jeg er muligvis ramt af en gal fermenteringsflipper for tiden. Mit bette køkken ser ofte ud som ovenstående udsnit: Fuld af vandkefir i første og anden fermentering, fermenterede grøntsager og en surdej et eller andet sted (som dog ikke er på billedet).

Hvis man ikke har prøvet at fermentere før, kan det virke som et uoverkommeligt og meget mystisk projekt. Men det er faktisk overraskende nemt, og det gode er, at naturen klarer det meste selv. Hvis det er fermenterede grøntsager, du er ude i, kræver det bare nogle grøntsager, måske nogle krydderier og noget god salt.

Hvorfor overhovedet fermentere, tænker du måske? Fordi det kan de samme tricks for maven og fordøjelsen som for eksempel vandkefir. Og så smager det faktisk ret godt, hvis du spørger mig.

Det sidste, jeg har lavet, er noget nær den den koreanske kimchi, da den er krydret med ingefær, hvidløg og chili. Jeg er vild med den krydrede smag, der gør kålen noget mere interessant. Husk, at råvarerne skal være økologiske, da sprøjtemidler kan ødelægge fermenteringsprocessen.IMG_3016

Til et to liters glas skal du bruge:

  • Et lille hvidkål (sådan cirka)
  • To store gulerødder
  • 2-3 fed hvidløg
  • 1 chili – frisk eller tørret, styrke efter chili-lyst
  • 3-5 centimeter ingefær, afhængig af ingefærlyst
  • 1-1 1/2 spsk god salt pr. kg. grøntsager (jeg plejer at bruge Atlanterhavssalt)

Hak hvidkålen, hvidløg og chili. Skræl og riv gulerødder og ingefær. Skold en stor skål og bland alle grøntsager sammen med salt (og rene fingre, sjovt nok) til det begynder at afgive en masse væske.

Hvis man masserer det nok, plejer der er komme væske nok, og ellers kommer resten som regel efter en dag eller to på glas. Hvis ikke, så tilføj lidt vand (og husk, at vand også tæller med i grøntsagernes vægt, så der skal mere salt til).

Hæld massen på en rengjort, skoldet glas med patentlåg, og lad det stå allermindst 7 dage, og helt op til 3-4 uger. Åben det en gang imellem, så undertrykket kommer ud, eller stil glasset i en pose, så det væske, der bliver dannet, kommer i posen og ikke i køkkenet.

Du stopper fermenteringsprocessen ved at putte det på køl.

Nyd en spiseskefuld eller to i din salat, som tilbehør til en gryderet, i en sandwich eller bare on the rocks.

Relateret indhold

0 kommentarer

Skriv en kommentar