Chiagrød a la pina colada

IMG_2251web

Chiagrød har ligesom overnightoats floreret længe rundt i blogland. Da jeg forleden stod med en halv dåse kokosmælk i overskud, var det en kærkommen mulighed for endelig selv at prøve at lave det.

Chiafrø indeholder blandt andet en masse Omega-3-fedtsyrer. Du kan læse lidt mere om dem her.

Jeg tør godt sige det med det samme: Det er farligt lækkert, især, hvis man topper med noget godt. Den kan både gå som et af de sødere indslag på morgenbordet (selvom den er sukkerfri, er den nemlig lidt sød i det, hvis du spørger mig) eller som en fin dessert. Til sidstnævnte ville jeg nok lave portionen lidt mindre.

Hvis man er det mindste pina colada-fan eller bare er godt ananastosset, er versionen med ananas som topping absolut anbefalelsesværdig. Du kan selvfølgelig sagtens bruge noget andet topping, ligesom grøden kan blandes med lidt kakaopulver, hvis du vil have chokoladesmag i stedet.

Til ovenstående portion skal du bruge:

  • 2 spsk chiafrø
  • 1 dl kokosmælk (ikke lightversionen)
  • Lidt vaniljepulver eller lidt vanilje fra en stang (for sødme og krydderi)
  • Topping: Lidt frisk ananas skåret i stykker

Bland chiafrø, kokosmælk og vaniljepulver og lad det stå mindst et par timer (eller natten over, hvis du laver det til morgenmad). Næste morgen skærer du lidt ananas i stykker og drysser på, og så er der morgenmad (eller dessert).

Jeg lavede en nærmest brunch-agtig morgenmad den dag, hvilket resulterede i en ananassmoothie ved siden af. Det skulle nemlig nydes, at den dag var den sidste hverdag i nok et langt stykke tid, hvor jeg havde lidt mere tid om morgenen. Ja, der sker nemlig nye ting her på matriklen (suspense, suspense).

Kaffen er der i øvrigt mandelmælk i, hvilket smager ret så dejligt.

IMG_2262web

Relateret indhold

0 kommentarer

Skriv en kommentar