Broccolisalat

Husker du 90’ernes broccolisalat med tyk mayonaissedressing og bacon?

Jeg gør, men selv da jeg kødspiser var jeg ikke den store baconfan. Til gengæld er jeg fan af den gode, røgede smag, som blandt andet bacon giver, og det får du også i denne broccolisalat, bare fra sojaristede solsikkekerner i stedet. Det betyder en anden og lettere dressing – men stadig nok af den – og stadig smæk på smagen.

Jeg elsker broccolisalat som både tilbehør, men særlig som en sund og lækker måltidssalat. Spiser jeg den som et måltid, spicer jeg den op med belugalinser, grønne le puy-linser eller quinoa, hvilket giver en skøn og mættende salat, der sagtens kan udgøre et helt måltid. Og så til en opskrift.

Til to personer som måltid skal du bruge:

  • 1 dl rå belugalinser, le puy-linser eller quinoa (kan udelades, hvis du hellere vil bruge salaten som tilbehør)
  • Lidt grøntsagsbouillon, jeg bruger Herbamare (til at koge linserne/quinoaen i)
  • 1 broccoli
  • 1 rødløg
  • Evt. en håndfuld rosiner

Dijonvinaigrette (portionen er større, end du skal bruge, lav den enten halvt så stor eller put resten i køleskabet, hvor den kan holde sig en uges tid)

  • 1 dl god olivenolie
  • Ca. 0,5 dl friskpresset citronsaft, alternativt æblecidereddike eller hvidvinseddike
  • Evt. citronskal
  • 1 spsk dijonsennep
  • 1 spsk honning – for vegansk, brug ahornsirup eller agavesirup
  • Salt
  • Friskkværnet peber
  • Evt. 1 fed hvidløg

Topping:

  • En håndfuld solsikkekerner
  • Sojasauce
  • Lidt røget paprika

Skyl linserne/quinoaen og kog med vand og lidt grøntsagsbouillon i den tid, pakken angiver.

Skær broccolien i mundrette stykker og læg dem i en si. Overhæld broccolistykkerne med kogende vand 1-2 gange, så broccolien bliver blancheret, men stadig har bid. Hak rødløget.

Steg solsikkekernerne på en pande uden fedtstof med lidt sojasauce. Når de er blevet gyldne, så sluk for blusset og bland med lidt røget paprika.

Bland broccoli, rødløg, kogte linser/quinoa og evt. rosiner (det er lækkert både med og uden). Bland dijonvinaigretten sammen og hæld den mængde over salaten, du synes passer. Bland godt sammen. Hvis du skal spise salaten med det samme, så hæld de sojaristede solsikkekerner på, ellers så lad dem være i en bøtte ved siden af, så de bliver ved med at være sprøde.

Salaten kan sagtens holde sig et par dage på køl, og smager dejligt både lun og kold.

Relateret indhold

2 kommentarer

  • Besvar
    Thit
    17. august 2016 at 19:53

    Mmh, den lyder bare super lækker! 🙂
    Måske den skal på bordet i morgen, når jeg er alene hjemme.

    • Besvar
      Marianne Luna
      17. august 2016 at 20:53

      Sig endelig til, hvad du synes om den, når du har lavet den. 🙂

    Skriv en kommentar