6 om dagen

IMG_3008web

Her til formiddag læste jeg i Politiken, at danskernes indtag af grønt og frugt er på vej ned. Det gik ellers så godt med 419 g. pr. dansker pr. dag, sådan rent gennemsnitligt, hvilket er en del mere end i 1995, hvor det kun var 230 g frugt og grønt. Men for 10 år siden spiste vi 433 g, så det går den forkerte vej.

6 om dagen-kampagnen, der i mange år har arbejdet med at øge danskernes fokus på deres indtag af de grønne fødevarer, er røget over til Landbrug og Fødevarer, hvor den efter sigende “sover”. Hvilket vil sige: Der sker ikke en dyt.IMG_2928

Jeg er ikke altid lige stor fan af de store, statslige madkampagner (for eksempel drik mælk-kampagnen, men det er en anden snak), men jeg ved også godt, at kampagnerne ofte retter sig imod et lidt andet segment.  Og 6 om dagen-kampagnen må jo have virket, omend der spiller mange andre faktorer med også.

Det med segment er lidt interessant her. I artiklen i Politiken siger medejer af Frugtformidlingen Trine Krebs: “(…) Det er meget få mennesker, der har det her apparat, hvor de ved at se på grøntsagshylderne kan se, hvad der er af muligheder. (…)”.

Uden at pudse min glorie for meget, så er jeg blevet en af de åbenbart få. Jeg tænker grøntsagerne i centrum for hovedparten af de retter, jeg laver (hvis det da ikke lige er kage, selvom nedenstående kage er faktisk med grøntsager i, hvilket dog ikke sker så ofte i mit kage-køkken). Jeg elsker at gå i supermarkeder eller på lokale markeder og svælge i det frugt og grønt, der er tilgængeligt lige nu, og jeg bliver inspireret af at se nye grøntsager og tænke dem i andre sammenhænge.IMG_3013

Sådan har det ikke altid været. Jeg er udmærket klar over, at det også handler om ressourcer, så målet er absolut ikke at tale ned til nogen. Men for mange handler det også om tilvænning og om at ændre den måde, man tænker retter på. Måske er jeg naiv eller overpositiv, men jeg tror godt, det kan lade sig gøre – hvis man vil og har ressourcerne, hvilket mange heldigvis har.

Det vil stadig hjælpe stort, hvis 6 om dagen-kampagnen også turde gøre noget. Tidligere har kampagnen netop gjort sit for at inspirere til, hvordan man får flere grøntsager, men den inspiration får man i hvert fald ikke gennem kampagnen, når den ikke er der.

Hvad kan du så gøre?

Her er et par forslag, som jeg håber, kan inspirere:

  • Spis som udgangspunkt frugt og grønt efter årstiderne. Du kan komme langt med kål og rodfrugter om vinteren og ditto nye tomater om sommeren (og meget andet godt). Og engang imellem så drop årstiden, og køb en dyr grøntsag, der ikke er i sæson, for ellers bliver du sandsynligvis kåltræt, så det batter.
  • Lav mindst en salat til aftensmad. Lav for eksempel en ordentlig portion kålsalat, som du hakker i foodprocessoren. Kålsalat kan sagtens holde sig i flere dage, så du kan lave en stor portion en dag, hvor du har lidt mere tid.
  • Snig grøntsager ind i alle gryderetter. Masser af grøntsager. Hvis du har børn, og de ikke er store grøntsagsfans, kan du blende de fleste grøntsager, så du får en god sovs.
  • Skift pasta ud med squash-spaghetti.
  • Skift risen ud med blendet blomkål.
  • Tænk grøntsager ind i alle dagens måltider. Lidt spinat i smoothien til morgenmad, et par gulerødder eller en peberfrugt ved siden af havregrynene eller løg og champignon i en omelet.
  • Spist frugt og/eller grøntsagsstænger eller salat til mellemmåltider.
  • Til madpakken kan du lave en salat og pakke med eller bare tage for eksempel gulerødder, bladselleri (okay, måske er jeg sær, men jeg kan virkelig godt lide bladselleri) eller peberfrugt med sammen med et stykke frugt eller to.

Hvis du er i tvivl om mængden, så prøv en dag eller to at veje alt det frugt og grønt du spiser. Det giver en god fornemmelse af, hvad der skal til for at ramme det nogenlunde. Og det går nok alligevel, hvis du en dag får 400 g og en anden dag spiser 800 g. 600 g er trods alt  fastlagt, blandt andet fordi det lyder sjovere end 5 om dagen.

Mit eget udgangspunkt er så meget grønt og frugt som muligt og til alle dagens måltider. Så går det nok alt sammen – også selvom man spiser lidt kage.

Hvad gør du for at få frugt og grønt nok?

Relateret indhold

0 kommentarer

Skriv en kommentar